تبلیغات
دانلود پروژه پایان نامه گزارش کارآموزی - جایگاه اوقات فراغت در مدیریت زمان نوجوانان و جوانان
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمد صادق صادقی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دانلود پروژه پایان نامه گزارش کارآموزی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

این فایل با فرمت WORD می باشد و قایل ویرایش و آماده پرینت است.

پایان نامه جایگاه اوقات فراغت در مدیریت زمان نوجوانان و جوانان

فهرست مطالب

چكیده

فصل اول:معرفی تحقیق

مقدمه

بیان مسئله

ضرورت و اهمیت تحقیق

هدفهای پژوهش

سؤالات پژوهش

تعاریف عملیاتی مورد مطالعه

 

فصل دوم:ادبیات و پیشینة تحقیق

ادبیات تحقیق

تعریف اوقات فراغت

اهمیت اوقات فراغت

دیدگاههای مربوط به اوقات فراغت

انواع اوقات فراغت

كاركردهای اوقات فراغت

وظایف و عملكرد اوقات فراغت

اشكال گذران اوقات فراغت

اصول حاكم بر گذران اوقات فراغت

ضرورت گذران اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان

اصول مهم در برنامه ریزی برای اوقات فراغت

تابستان و دانش آموزان –خلاقیت ها و آسیب پذیری ها

مراقبت ها در اوقات فراغت نوجوانان و جوانان

علت بیكاری نوجوانان و جوانان

نقش اولیاء در گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان

لزوم برنامه زیزی اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان

توصیه به والدین در مورد اوقات فراغت فرزندانشان

پیشینه تحقیق

 

فصل سوم:روش تحقیق

جامعه مورد مطالعه

حجم نمونه و روش نمونه گیری

ابزار سنجش و روش جمع آوری اطلاعات

روش اجرای پژوهش

روشهای آماری جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته ها

سؤالات پژوهشی و تفسیر آنها

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات

محدودیت ها

منابع و مآخذ

پیوست

پرسشنامه

چكیده

موضوع این تحقیق كه به بررسی آن پرداخته می شود جایگاه اوقات فراغت در مدیریت زمان نوجوانان و جوانان استان قزوین می باشد.

در مسأله اوقات فراغت بحث،بحث پر كردن نیست،چون ما یك مقدار به كیفیت هم باید نگاه كنیم بحث،بحث غنی سازی است كه پر كردن مفهوم ندارد ما باید غنی سازی كنیم و كیفیت باید بالا باشد.

امروزه اوقات فراغت تنها به فرصتهای خالی در زندگی روزمره افراد اطلاق نمی شود كه با هر وسیله و به هر شیوه ای بتوان آن را پر كرد چگونگی اوقات فراغت هم اینك در كشورهای پیشرفته یكی از شاخص های رفاه در برنامه های عمران و توسعه است.

كارشناسان عموماً بر این باورند كه اوقات فراغت را نمی توان منحصر به فصلی از سال و یا متعلق به گروه و قشر خاصی از جامعه دانست.اوقات فراغت،امكان بالقوه ای مفید و مؤثری است كه می تواند و باید در دسترس همه طبقات اجتماعی قرار بگیرد و هر فرد در خور امكانات و موقعیت اقتصادی و فرهنگی خود از آن برخوردار شود.

اگر مسئله اوقات فراغت برای افراد جامعه بویژه جوانان و نوجوانان مطرح است الزاماً بایستی به خواست آنها توجه كافی شود چه تضمینی وجود دارد كه فرد هنگام استفاده از برنامه های تفریحی و یا شركت در اردوهای خارج از شهر دجار بدآموزی نشود.

اگر می گوییم جوانان و نوجوانان باید از اوقات فراغت كافی برخوردار باشند مطلوبیت و كیفیت این اوقات را نباید از نظر دور داشت.

دانش آموز و خانواده وی در برنامه ریزی های مربوط به اوقات فراغت به عنوان محور اصلی تصمیم گیری باید مشاركت فعالانه داشته باشند.

یكی از مشخصه های مهم اوقات فراغت،فراهم آوردن امكان دستیابی به استقلال و همانند كردن رفتار در مقایسه با افراد بزرگتر استونداشتن برنامه ها در طول اوقات فراغت به سرگردانی جوان و نوجوان دامن می زند و احساس پوچی و بیگانگی را در وی تقویت می كند چنین احساسی در نهایت منجر به بروز انحراف ها و ناسازگاری ها می شود.

اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را بایستی به عنوان یك ضرورت حیاتی در نظر داشت.اگر اوقات فراغت از جنبه تفریحی و سرگرمی مورد توجه قرار می گیرد بیشتر برای ایجاد انگیزه و پذیرش برای رسیدن به هدف است.اوقات فراغت فرصت بسیار خوبی است برای پیشگیری از آسیب ها و در نتیجه به هر میزان كه در این زمینه سازگاری شود،سود آن متوحه جامعه خواهد بود.

اوقات فراغت را نه در یك محدوده مشخص زمانی و برای قشر خاصی از جامعه،بلكه برای همه فصول و به منظور سرویس دادن به همه افراد بایستی مورد توجه قرار داد.متأسفانه خانواده های مشمول بیش از طبقات اجتماعی دیگر در رابطه با كودكان و نوجوانانشان از اوقات فراغت بهره می گیرند.و به طور كلی هدف از تحقیق مورد نظر تفحص در زمینه برنامه ها و كلاسها و فعالیت های فوق برنامه ای كه در طول سال تحصیلی و در زمان تعطیلات تابستان برای این اقشار جامعه در نظر گرفته و اجرا می شوند و همچنین یافتن راه حلها و پیشنهادات مؤثر برای پر كردن و بهینه سازی صحیح اوقات فراغت و همچنین نیازهایی كه برای برنامه ریزی در زمینه آموزش و پرورش خود و شناخت و شناسایی مشكلات دانش آموزان و همچنین نیازها و امكانات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و غیره.

همچنین روشی كه در این تحقی استفاده شده از روش كتابخانه ای است و ابزار جمع آوری اطلاعات تحقیق پرسشنامه می باشد كه دانش آموزان گروههای سنی مقطع راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه بدان پاسخ دادند و مورد تجزیه و تحلیل در فصول بعد قرار می گیرد و بدان پرداخته می شود اهمیتی كه این موضوع برای نوجوانان و جوانان دارد چون بخش قابل توجهی از زندگی آنان در زمان فراغت به بطالت گذرانده می شود برای پرداختن دانش آموزان به این موضوع حساس و واقف بودن به این مسئله،برای پاسخگویی به این نیاز نوجوانان و جوانان طراحی شده و همچنین پیشنهاداتی كه در این زمینه برای این قشر آسیب پذیر جامعه در نظر گرفته شده امید است مورد توجه مسئولیت و دست اندر كاران ذیربط و مورد توجه دانش آموزان و نوجوانان و جوانان قرار گیرد تا از انحرافات و فعالیت های مخرب و ناسالمی كه در جامعه وجود دارد تا حدودی جلوگیری و درمان شود چون رمز موفقیت و سرافرازی یك جامعه در گرو داشتن و تربیت صحیح نوجوانان و جوانان كارآمد و خلاق و اهمیتی كه به فراغت آنها داده می شود.

 

مقدمه

نشاط و سررور لازمه زندگی است و پژمردگی و كسالت زایل كننده استعدادها و توانایی های انسان می باشد.در فضایی كه كه نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان فرصت تحرك و تلاش می یابند و فارغ از كارها و امور عادی و رسمی به تفریح و سرگرمی مورد علاقه خویش می پردازند می توان به استمرار فعالیت ها و شكوفایی استعدادها دل بست.به عبارت دیگر در جایی كه مجالی برای فراغت یافت نمی شود افسردگی و رخوت به سراغ انسان خواهد آمد.

ضرورت توجه به اهمیت كاربرد اوقات فراغت آن چنان نباشد كه تمدن امروزی را به خود مشغول داشته كه ناچار در كنار دیگر نهادهای اجتماعی به تأسیس نهاد اوقات فراغت تیز دست یازیده است.اوقات فراغت محصول محصو دوره اندیشی انسان در مورد سرنوشت خود و دوره رهایی از فعالیت های یدی و جمعی می باشد.امروزه دیگر اوقات فراغت یك پدیده جانبی نیست بله فراغت یكی از حوزه های مهم تمدن جدید است كه با گسترش خود كم و كیف تولید فرهنگی را هم دگرگون كرده است بنابراین در همه جوامع بشری به آن به صورت یك نیاز واقعی می نگرند،شده و دولت ها سعی دارند با انتخاب الگوهای مختلف به تعریف،تقویت و گسترش آن در میان نسل ها و قشرهای مختلف جامعه بپردازند.

یكی از مهمترین لایه های اجتماعی جامعه ما و هر جامعه ای قشر جوان می باشد كه سعی می شود مسائل اوقات فراغت آنها را مورد بررسی قرار دهد.

تحقیق حاضر كوششی است كه با هدف شناسایی نحوه گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان جامعه شهری ایران با تأكید بر چگونگی پرداختن آنان به فعالیت های مختلف فراغت صورت گرفته است.امید است نتایج این تحقیق به عنوان تلاشی در مقیاس ملی در سیاست گذاری و تصمیم گیری های مربوط به نوجوانان و جوانان مؤثر واقع شود و به راه كارهای معینی در زمینه هدایت “وضع موجود” به “وضع مطلوب” منتهی گردد.

 

بیان مسئله:

برنامه ریزی و اجرای سیاست های صحیح و به جا برای نیروی انسانی كه جزء سرمایه های ملی شناخته می شود از ضروریات جوامع در حال توسعه می باشد.

آموزش جوانان ایرانی امری ضروری است.جوانانی كه به تقدیر و سرنوشت عادت كرده اند،آشنا كردن با مباحث ضروری روزمره بسیار مفید و لازم می باشد.

یكی از مشكلات پایدار جوامع فعلی فراهم آوردن وسایلی است كه نیاز به فعالیت های تفریحی سالم و كافی را تضمین نماید.

سعادت فرد و جامعه در گرو آن است كه برنامه ریزان(خانواده و دولت)به خصوص در مورد كودكان و نوجوانان به گونه ای حساب شده اوقات فراغت را سازماندهی و برنامه ریزی كنند.

اعم برنامه های فراغتی هدفمند بوده و در قالب كلاسهای آموزشی و فعالیت های جمعی رسمی طراحی شده تا فرد مطابق برنامه ها از آن استفاده نماید.

لذا باید توجه داشت كه هر گونه رسیت و الزام آوری می تواند به شدت به روح فراغتی برنامه ها ضربه بزند.اما با توسعه شبكه ارتباطی و فراگیری شبكه آموزشی،نیازها و كنش های رفتاری آنها را هم تحت تأثیر قرار داده است.

توجیه افكار عمومی و كسب حمایت عمومی و ترغیب مردم برای مشاركت و بهره گیری از برنامه های فراغتی ایجاد شده نیز بدون شناخت اهداف برنامه ها و توانایی تبیین آن میسر نیست.دست اندر كاران برنامه های فراغتی باید از ارزشهای قلمرو فعالیتی خود آگاه بوده و در توجیه موثر آنها برای مردم و نهادهای حمایت كننده از تجربه لازم برخوردار باشند.

بدیهی است سیاستگذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به وضع آرمانی نیازمند شناخت وضع موجود است یعنی با شناخت گرایشها،نگرشها،تمایلات و علاقه مندی های نوجوانان و جوانان به انواع فعالیت های فراغت،برنامه ریزی و تدارك امكانات لازم برای رسیدن از وضع فعلی به وضع مطلوب ممكن می شود.

لذا با توجه به مباحث ذكر شده نیاز به انجام نظر سنجی در مورد چگونگی گذران اوقات فراغت در شهرستان قزوین،خو را ضروری می نمایاند كه با در نظر داشتن سه بخش خانواده،فرد و ارزیابی كلاسهای برگزار شده در مورد اوقات فراغت موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت و اولویت های مورد علاقه جوانان در زمن اوقات فراغت مورد بررسی قرار گرفت تا سازمان ملی جوانان به عنوان كمیته هماهنگ كننده دستگاههای اجرائی انجام این نظر سنجی را جزء ضروری ترین برنامه برای خود در نظر گرفت اما آیا تمامی اجزاء به یك میزان از امكانات و وسایل آموزشی بهره مند می شوندآیا عدالت اجتماعی وضعیت را برای تمامی قشرا یكسان ایجاد كرده است.

اوقات فراغت را می توان مهمترین و دلپذیرترین اوقات آمار بشر دانست.این اوقات مستعد است كه برای مؤمنان لحظه های نیایش یا معبود،برای عالمان دقایق تعمق و تفكر و برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای تیز این اوقات به جای “فراغت” ملال آورترین لحظه هاست.

واقعیت های تاریخی حاكی از آن است كه تا مدتها بعد از انصلاب صنعتی كار همراه با استثمار شدید،مجالی برای “فراغت” باقی نمی گذاشت اما به تدریح ساعات كار محدود شد و اوقات فراغت با ابعاد و معانی تازه خود در جامعه شكل گرف از این جهات باید فراغت را پدیده ای متعلق به عصر جدید دانست.

 

ضرورت و اهمیت تحقیق

صاحب نظرانی چون دومازیه و اوژه و آندرسون اعتقاد دارند كه جوامع انسانی به سوی “تمدن فراغت” در حال تحول و حركت است.به نظر آنان این تحولات توجه زیادی را به چگونگی نوع اشتغال در ساعات فراغت ایجاب می كند و پرداختن به آن روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد.به علاوه وجود ضرب المثلهایی چون “بیكاری مادر بیماری است” و “شیطان همیشه برای دستهای خالی كار بدی می یابد” اهمیت توجه به اوقات فراغت و نحوه گذران آن را خاطر نشان می سازند.همچنین به باور برخی از اندیشمندان فعالیت های اوقات فراغت به مانند آییه فرهنگ جامعه می باشد دلالت ضمنی چنین برداشتی آن است كه چگونگی گذران اوقات فراغت یك جامعه تا میزان زیادی نشانگر خصایص بارز آن فرهنگ به شمار می رود.دبیرخانة شورای عالی جوان(1374) در كتابچه اوقات فراغت به نقل از فرانسیس دوگه می نویسد: به من بگویید اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید تا یگویم كه شما كه هستید و فرزندانتان را چگونه تربیت می كنید.

دانلود پایان نامه جایگاه اوقات فراغت در مدیریت زمان نوجوانان و جوانان





نوع مطلب : پروژه پایان نامه تحقیق، رشته علوم تربیتی روانشناسی علوم اجتماعی، 
برچسب ها : تحقیق درباره كاركردهای اوقات فراغت، مقاله علل برنامه زیزی اوقات فراغت در نوجوانان، پروژه اهمیت گدراندن اوقات فراقت جوانان، خرید پایان نامه رشته روانشناسی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب