تبلیغات
دانلود پروژه پایان نامه گزارش کارآموزی - تحقیق تمایز پذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمد صادق صادقی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دانلود پروژه پایان نامه گزارش کارآموزی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

این فایل دارای فرمت word می باشد.

موضوع: تحقیق تمایز پذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

چارچوب نظری

روش‏ شناسی

یافته ‏ها

ترجیحات موسیقایی جوانان

ترجیحات ماهواره ‏ای

نتیجه گیری

منابع

 

چكیده
برجسته شدن تفاوت‏ها و هویت‏های اجتماعی ناشی از سبك‏های مصرف و تنوع اشكال آنها حتی در بین یك گروه اجتماعی به ویژه در میان جوانان سئوالات زیادی را در خصوص ساخت‌یافتگی و الگوپذیری آنها مطرح كرده است. این مقاله با استفاده از داده‌های یك مطالعة میدانی در شهر تهران، الگوی فعالیت‏ های تفریحی و ترجیحات موسیقایی و ماهواره ‏ای جوانان را به عنوان مولفه‏ های هویّت اجتماعی و تمایزپذیری جدید ناشی از سبك‏های مصرف مورد بررسی قرار می دهد و در پی آن است تا ببیند كه آیا فعالیت‏ های مربوط به حوزة مصرف در خصوص جوانان تابع الگو یا الگوهای خاصی هستند و از ساخت اجتماعی تبعیت می‏كنند؟ به‌ عبارتی آیا ما شاهد شكل‌گیری سبك‌ها یا خرده‌فرهنگ‌های جوانان هستیم؟ یا اینكه كنش‌ها و تمایلات مذكور خصلت فردی دارند؟

این مطالعه نشان می دهد كه با توجه به فعالیت‏ های تفریحی ده نوع الگو یا سبك، با عنایت به علایق موسیقایی سه نوع الگو و همین‏طور با توجه به علایق ماهواره‏ ای سه نوع الگو در میان افراد مورد مطالعه قابل تشخیص است. این فعالیت‏ها و الگو‏ها با بیشتر متغیرهای موقعیتی پاسخگویان همبستگی معنی‏ داری را از نظر آماری نشان می دهند. نظر به نتیجه تحلیل داده ‏ها، این ‏فرضیه كه الگوهای مربوط به فعالیت ‏های تفریحی دارای خصلتی فردی هستند، رد می شود و در عوض فرضیة مبتنی بر تاثیر پذیری علایق و ذائقه‏ ها از جایگاه فرد در ساخت اجتماعی تایید می شود. در واقع، این‏گونه فعالیّت ‏ها و سبك‏ها در معرض محدویّت ‏های ساختاری قرار می‏گیرند. همین‌طور، فعالیّت ‏های تفریحی و ذائقه‏ های پاسخگویان به عنوان یك زمینه اجتماعی مطرح می ‏شوند كه آنها در آن فرصتی را برای شكل دادن به هویّت خویش و كسب استقلال از والدین می‏یابند. یافته های پژوهش در زمینة وجود الگوها و سبك‏های متفاوت تفریحی، ذائقه‏ های هنری و مصرف رسانه ‏ای افراد، بیانگر پیدایش و نضج پدیدة جدیدی با عنوان خرده فرهنگ جوانان در درون فرهنگ كلّی است كه به نوبة خود عدم توفیق سیاست‏ ها و برنامه‏ های فرهنگی رسمی مربوط به امور جوانان را در انطباق با فرهنگ حاكم مطرح می‏كند.
واژگان کلیدی: اوقات فراغت، جوانان، خرده فرهنگ، هویت اجتماعی.
مقدمه
بررسی فعالیت‏های خرده فرهنگی جوانان به ویژه در زمینه ‏هایی چون ذائقه ‏های فرهنگی، فعالیّت‏ های تفریحی، هنری و مصرف رسانه ‏ای و مانند آن، یكی از حوزه‏ های جدید و مهم مطالعاتی محسوب می‏شود كه در سال‏های اخیر توجه عدّة قابل ملاحظه ‏ای از محققان اجتماعی را به خود جلب كرده‏ است. اهمیّت این حوزه از یك‏سو از آن جهت مطرح است كه موضوع آن یعنی دوره جوانی و مسئلة جوانان پدیده نسبتاً جدیدتری است و با درجه صنعتی شدن و نوگرایی جوامع و پیدایش نظم‏ های اجتماعی جدید ارتباط دارد. فرآیندهای مدرن مسایل جدیدتری را برای جوانان به خصوص در زمینه وابستگی طولانی‏ تر آنان به خانواده ‏های خود و به تبع آن تاخیر در استقلال‏شان ایجاد كرده است. بعلاوه این موضوع به همراه وجود بازاری مناسب، كه فرصت‏ های زیادی را برای مصرف فراغت و تفریح در اختیار جوانان قرار می‏دهد، دوره جوانی را طولانی‏تر كرده و به شكل ‏گیری هویت‏های جدید فردی و اجتماعی مبتنی بر فرهنگ‏های مصرفی منجر شده است كه به قول بوردیو (1984، 1985) سنخ‏شناسی‏های قدیمی مانند طبقه كه مبتنی بر موقعیت اقتصادی‎، فعالیت تولیدی و جایگاه شغلی هستند دیگر چندان قادر نیستند این شرایط جدید را با تمایزپذیری پیچیده آن به ویژه مشخّصه‏ های اجتماعی، اعتقادی، رفتاری، ارزشی و نگرشی را توضیح دهند. از اینرو، برای تبیین این ویژگی‏ ها به خصوص در میان گروه ‏های اجتماعی از جمله جوانان نیاز به سنخ ‏شناسی‏ ها و طرح مفاهیم جدیدی است كه اساساً به جنبه ‏های مصرفی كنش ‏های اجتماعی افراد بها داده ‏شود. از سوی دیگر، در حالیكه وجود خرده فرهنگ ‏های جوانان در هر جامعه‏ ای می تواند معرّف تحوّلات اجتماعی و فرهنگی به سامان باشد و دریچه ای برای ورود نوآوری های فرهنگی تلقی شود، در موارد زیادی نیز می ‏تواند به عنوان منبع تهدید و نابسامانی و موضوع شكاف بین نسلی واقع شود. از این جهت، رابطه این خرده فرهنگ‏ ها با فرهنگ مسلّط در هر جامعه‏ای از اهمیّت خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است. اثرات و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خرده فرهنگ‌های مذكور در جامعه ما همواره مطرح بوده اند. در دهه‏ های گذشته به ویژه در سالهای بعد از انقلاب اسلامی به همراه گسترش فرآیندهای نوگرایی، تمایزپذیری اجتماعی و توسعه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات جمعی، ترجیحات و الگوهای فعالیّت خرده فرهنگی آنان بسط یافته و به یكی از مهمترین نگرانی‏ها و دغدغه‏ های جامعه بزرگسال (اعم از والدین، معلمان مدارس و نیروهای كنترل كننده اجتماعی) تبدیل شده است. این دغدغه‏ها به ویژه در مورد كلان شهر تهران، كه به دلایل تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارای بیشترین تنوّع فرهنگی و دارای بالاترین فعالیّت‏های خرده‏فرهنگی است، بیش از سایر شهرهای دیگر كشور مطرح هستند. نكتة حائز اهمیت اینكه، اغلب این فعالیّت ها به عنوان آسیب‏ها و انحرافات اجتماعی و فرهنگی تفسیر و محكوم می شوند به همین جهت، گفتمان های مورد استفاده در تبیین رشد خرده فرهنگ های جوانان در ایران، بیشتر خصلت سیاسی و اخلاقی دارند و كمتر تلاش جدّی برای شناسایی آنها به عنوان یك واقعیّت اجتماعی و بدون پیشداوری شده ‏است. این مقاله سعی دارد براساس مطالعه تجربی در شهر تهران، بخش مهمی از سئوالاتی كه همواره برای جامعه بزرگسال از نظر نوع، ماهیّت، حدود و توزیع اجتماعی در میان جوانان مطرح بوده اند، ولی به دلایل مذكور كمتر مورد بازشناسی قرار گرفته اند را شناسایی کند و دریابد كه آیا فعالیّت‏های خرده فرهنگی جوانان همچنان از ساخت اجتماعی تبعیت می‏كنند یا اینكه فردی شده‏اند؟ به دیگر سخن آیا با توجه به این فعالیّت‏ها ما شاهد شكل‏گیری و رواج الگوهای واحدی در میان جوانان مورد بررسی متعلّق به تمامی طبقات اجتماعی هستیم؟
چارچوب نظری
همانطور که گفته شد جامعة مدرن با تفكیك‏پذیری‏های پیچیده و ساخت‏یافتگی‏های جدید تعریف می‏شود كه به مثابه قالب‏ها در مقابل وضعیت مشخّص قرار می‏گیرند و عمل می‏كنند. اگرچه راه های زیادی برای تبیین رتبه‏بندی‏های اجتماعی تفكیك‏پذیری‏های جامعه مدرن وجود دارد، ولی به طور‏كلی دو نوع سنّت فكری را می‏توان در ادبیّات مربوطه برای تبیین این موضوعات از جمله خرده‏ فرهنگ‏های جوانان با تاكید بر الگوهای تفریحی و سبك‌های مصرفی تشخیص داد. یك سنّت فكری برای توصیف و تبیین واقعیّت‏های جامعة مدرن بر مفاهیمی چون فردی شدن ، مخاطره و دودلی تاكید می‏كند. به زعم صاحبنظران و محققان این سنّت، فردی شدن بیشتر معیارهای زندگی (به خصوص در بین جوانان) از احتمال پیش‏بینی آینده افراد براساس تجارب قبلی یا شرایط اجتماعی زیست آنها می‏كاهد و مفهومی مناسب در درك فرآیندهای اجتماعی معاصر موثر بر زندگی افراد از جمله جوانان به شمار میآید. برای مثال، «الریش بك» (1992) از پیشكسوتان این سنّت فكری، معتقد است كه دنیای غرب در حال حاضر یك تحوّل تاریخی را از سر می گذراند. جامعه صنعتی جای خود را به یك مدرنیته نوین می دهد كه در آن جهان بینی علمی سابق و به تبع آن مفاهیم (ابزارهای) تبیینی آنها به چالش كشیده می شوند، پیش بینی‏پذیری‏ها و قطعیّت‏های عصر صنعتی با پیدایش ریسك‏ها و فرصت‏های جدید تهدید می شوند. به عقیده «بك»، به همین‏سان افراد روز به روز از شبكه‏ها و محدودیّت‏های اجتماعی نظم پیشین آزاد می شوند و با مجموعه جدیدی از اتفاقات و امور مستحدثه ای كه زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار می دهد دست و پنجه نرم می كنند. به عقیده وی جامعه غربی به سمت دوره جدید در حال حركت است و جایگاه ساختاری افراد در چنین جوامعی تاثیر چندانی روی فرصت های زندگی آنان ندارد، از این‏رو، مفاهیمی مثل طبقه نمی‏توانند مبنای مناسبی برای تشخیص تشخّص‏های جدید باشند. از نظر «الریش بك» (1992) پیوندهای طبقاتی حداقل در بعد ذهنی آن تضعیف شده‏اند و در دوره تجدد متاخّر نمی‏توان با استفاده از اطلاعات مربوط به شغل یا زمینه خانوادگی افراد پیش بینی‏هایی در مورد سبك های زندگی، باورها و افكار سیاسی آنها ارائه كرد. افرادی با سطح درآمد مشابه یا با جایگاه طبقاتی مشابه می‏توانند از میان خرده فرهنگ‏ها و هویّت‏های اجتماعی مختلف دست به انتخاب بزنند.

ویژگی‏ های زمینه ‏ای جمعیت نمونه
مطالعه مشخصات زمینه‏ای پاسخگویان نشان می‏دهد كه از كل جمعیت نمونه، 4/64 درصد را مرد و 6/35 درصد را زن تشكیل می‏دهند. اكثریت (حدود 67 درصد) در سنین بین 21 تا 30 قرار دارند. 4/81 درصد مجرد و 6/19 درصد متاهل هستند. از نظر وضع فعالیت 2/41 درصد شاغل، 21 درصد دانشجو، 6/10 درصد دانش آموز، 6/7 درصد بیكار، 2/7 درصد خانه‏دار و 6/3 درصد سرباز می‏باشند. از نظر میزان تحصیلات، 8/41 درصداز پاسخگویان دارای مدرك دیپلم، 8/18 درصد در سطح لیسانس، 2/17 درصد در حد فوق دیپلم، 2/22 درصد دانش آموز دبیرستانی هستند. به لحاظ تحصیلات پدر، 72 درصد پدران پاسخگویان دارای دیپلم، 7/17 درصد دارای لیسانس و 4/10 درصد نیز دارای فوق لیسانس می‏باشند. از نظر تحصیلات مادر نیز، حدود 71 درصد از پاسخگویان دارای مادرانی دیپلمه، 8/14درصد دارای مادرانی با سطح سواد مقطع راهنمایی و 2/14 درصد نیز دارای مادرانی با سطح سواد فوق دیپلم هستند. 1/17درصد پاسخگویان خود را«اصلاً» مذهبی نمی‏دانند. 1/33 درصد خود را «خیلی كم» و «كمی» مذهبی نمی‏دانند. 6/39 درصد از پاسخگویان میزان مذهبی بودن خود را «متوسط» دانسته و تنها حدود 10درصد «زیاد» و «خیلی زیاد» معرفی نمی‏کنند.
الگوی فعالیّت های تفریحی 
ترجیحات تفریحی بر حسب میزان رواج و عمومیّت هر یك از آنها در زندگی جوانان مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحلیل داده‏ها نشان می‏دهد كه 10 عامل را می‏توان شناسایی و طبقه‏بندی كرد كه به عبارتی10 الگو یا سبك مورد بررسی را براساس فعالیّت‏های تفریحی تشكیل می‏دهند. این (عامل‏ها) در مجموع 9/63 درصد كل واریانس را در فعالیّت‏های تفریحی تبیین می‏كنند (جدول 2). همان‏گونه در جدول 1 (به طور تفصیلی) و در جدول 2 (به طور اختصار) نشان داده شده است ‏، فعالیّت‏های مزبور از فعالیّت‏های مشترك و عمومی‏تر شروع شده و به فعالیّت‏های اختصاصی‏تر ختم می‏شود. بدین مفهوم كه، اكثر جوانان مورد مطالعه به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهند، با دوستان همجنس خود از طریق تلفن صحبت می‏كنند، تلویزیون های ماهواره ای را تماشا می كنند، برای تفریح به پارك ها می روند، برای خرید و یا پرسه‏زنی به مراكز خرید و مجتمع های تجاری مراجعه می كنند، به شهرهای مختلف كشور مسافرت می كنند، با دوستان غیر همجنس خود از طریق تلفن صحبت می‏كنند، با موتور و اتومبیل برای تفریح در سطح شهر می‏گردند و امثالهم. این فعالیّت‏ها را می‏توان بیانگر فرهنگ مشترك جوانان دانست. در انتهای جدول مزبور به فعالیّت‏های اختصاصی‏تر و متمایزتر جوانان همچون گوش دادن به رادیو های داخلی، جمع آوری كلكسیون های مختلف، مراجعه به كتابخانه های عمومی و دانشگاهی، رفتن به فرهنگسراها، گوش دادن به برنامه‏های فارسی رادیوهای بیگانه، حضور در كافی‏نت‏ها جهت استفاده از اینترنت، رفتن به تئاتر و بازدید از موزه‏ها و نمایشگاه‏های مورد علاقه و امثالهم بر می‏ خوریم. بر اساس یافته‏ های تحقیق، ‏كه در ستون میانگین متوسط نمرات (پاسخ‏ها) و ستون های مربوط به توزیع درصد پاسخگویان جدول 2 منعكس شده، با توجّه به میزان اهمیّت، الگوی رسانه‏های تصویری‏ (مشتمل بر فعالیّت‏هایی چون تماشای كانال های تلویزیونی ماهواره‏ای، رفتن به سینما، تماشای برنامه‏های ویدئو و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه پاسخگویان) با میانگین متوسط نمرات 1/4 مورد علاقه‏ترین و عامل سرگرمی با میانگین متوسط نمرات 9/1 كم توجّه‏ترین فعالیت تفریحی پاسخگویان را تشكیل می‏دهد. از نظر توزیع درصد فراوانی نیز بالاترین درصد افراد نمونه (حدود 70 درصد) در حد «خیلی زیاد» و «زیاد» به الگوی رسانه‏های تصویری و پایین‏ترین درصد (حدود 22 درصد) به الگوی سرگرمی اختصاص دارد. بقیة عامل‏ها در بین این دو عامل قرار دارند كه به ترتیب عبارتند از چت و گفتگو، خانواده گرا، سیر و سفر، رسانه های مكتوب، بازی های فكری وكامپیوتری، فعایت‏های فرهنگی، ورزشی، فعایت‏های تفریحی نخبه پسند. تحلیل روابط بین الگوهای دهگانه فعالیت‏ های تفریحی و متغیرهای موقعیتی پاسخگویان، مندرج در جدول 3، موارد زیر را آشكار می‏كند:
الگوی فعالیت رسانه‏ای (تصویری)، كه مشتمل بر تماشای كانال های تلویزیونی ماهواره‏ای ، رفتن به سینما، تماشای برنامه‏های ویدئو وگوش دادن به موسیقی مورد علاقه می‏باشد، از نظر آماری با متغیّرهای سن، جنس دارای همبستگی منفی و با متغیّرهای تاهل و وضع فعالیّت دارای همبستگی مثبت و معنی‏دار می‏باشد. به عبارتی می‏توان گفت كه الگوی مذكور در میان جوانان كم سن و سال تر، متاهل‏ها، غیر شاغل‏ها، خانم‏ها و با مادران دارای تحصیلات بالا رواج دارد. الگوی فعالیّت تفریحی مبتنی بر چت و گفتگو، كه اغلب به صورت مكالمة تلفنی با دوستان همجنس و چت كردن با دوستان اینترنتی صورت می‏گیرد، عمدتاً در میان جوانان كم سن و سال تر، غیر شاغل (دانش آموز، دانشجو، خانه دار) رواج دارد. این سبك زندگی اگرچه با متغیّر جنسیّت همبستگی معنی‏داری به لحاظ آماری ندارد اما با توجه به ضریب همبستگی 08/0- می توان گفت این تمایل در میان دختران بیشتر است تا پسران. الگوی فعالیّت خانوادگی یا خانواده‏گرا، كه به وسیلة مقولاتی چون صرف زمان اوقات فراغت با همصحبتی با والدین، شركت در مهمانی‏های خانوادگی و تماشای كانال‏های خانوادگی مورد بررسی قرار گرفت، با متغیّرهای مذهبی بودن و تاهل دارای همبستگی مثبت و با متغیّر جنس دارای همبستگی منفی معنی‏داری به لحاظ آماری است. از اینرو، در میان پاسخگویان متاهل و مذهبی شایع‏تر است و این الگو بیشتر یك سبك زندگی زنانه است. با عنایت به اینكه الگوی فعالیّت توریستی با تاهل دارای رابطة مثبت و معنی‏داری (از نظر آماری) است، می‏توان گفت كه سبك زندگی متاهلانه است. الگوی فعالیّت رسانه‏ای مكتوب یا مطالعاتی (مانند مطالعه روزنامه، مجله و كتابهای غیر درسی)، دارای رابطه‏ای منفی و معنی‏دار با جنس و سن و دارای رابطه مثبت و معنی‏دار با تاهل و سطح تحصیلات پاسخگویان است. به عبارتی می‏توان گفت كه این سبك بیشتر در میان جوانان كم سن و سال تر، متاهل و دارای سطح تحصیلات بالا و درجه بالایی از مذهبی بودن رواج دارد و یك سبك زندگی زنانه است.

الگوی فعالیّت فكری و كامپیوتری با متغیّرهای جنس و تحصیلات والدین دارای رابطة مثبت و معنی‏داری است، از این‏‏رو می‏توان گفت كه بیشتر در میان مردان جوان متعلق به خانواده‏های دارای درجه بالایی از سرمایه فرهنگی یا آموزشی رواج دارد.الگوی فعالیّت فرهنگی كه از فعالیّت‏هایی همچون شركت در كلاس های مختلف و مراجعه به كتابخانه های عمومی و دانشگاهی تشكیل شده‏است، یك سبك زندگی زنانه است كه با سن پایین‏تر (نوجوانان)، تاهل و عدم اشتغال ارتباط دارد.

 دانلود پروزه تمایز پذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف





نوع مطلب : پروژه پایان نامه تحقیق، رشته علوم تربیتی روانشناسی علوم اجتماعی، 
برچسب ها : تحقیق درباره ترجیحات موسیقایی جوانان، پایان نامه رابطه هویت اجتماعی و سبکهای مصرف، تحقیق تاثیر ماهواره بر خرده فرهنگ جوانان، خرید مقاله درباره اوقات فراغت فرزندان،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:43 ق.ظ
I'm really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.
Is this a paid theme or did you customize it yourself?

Either way keep up the nice quality writing, it's rare to see a nice blog like this one these days.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب